سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 26 روز سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

تغذیه کمکی در ماه 7تا 12

1391/9/14 23:05
نویسنده : MIDWIFE
2,159 بازدید
اشتراک گذاری

هفته دوم ماه هفتم:

در این هفته به مواد غذایی کودک حریره بادام افزوده می گردد.شروع ان همانند فرنی با یک قاشق مربا خوری بوده وبه تدریج بر میزان ان افزوده شده ودر روز ششم وهفتم به ١٢ قاشق مربا خوری میرسد.هر چقدر دفعات تغذیه با حریره بادام افزایش یابد دفعات تغذیه با فرنی کاهش می یابد.بنابر این در هر وعده ویا در تمام دفعات می توان حریره بادام را جایگزین فرنی نمود.

طرز تهیه حریره بادام:

جهت تهیه بادام شیرین ٥عدد،ارد برنج به میزان ١قاشق مرباخوری،شکر نصف قاشق مربا خوری،شیر پاستوریزه نصف لیوان یا ١٢٠ سی سی موردنیازاست.

جهت طبخ ابتدا بادامها را چند ساعت در اب جوش خیسانده،پوست ان را جدا نموده ورنده کنید سپس همراه اردبرنج وشکروشیر بجوشانید تا غلظتی مشابه فرنی پیدا کند.

هفته سوم وچهارم ماه هضم:بر اساس جدول زیر برنامه غذایی کودک وارد مرحله جدیدی شده واز نظر تنوع ومقادیر دریافتی بر اساس ذائقه واشتها ی کودک تغییر می کند.

طرزتهیه سوپ:گوشت بدون چربی(یک تکه خورشتی)برنج (یک قاشق مربا خوری)هویچ(یک سوم عدد)جهت تهیه مورد نیاز بوده وباید هر روز یک نوع سبزی به سوپ افزوده شود(جعفری ،گشنیز،لوبیا سبز،کدو سبزوکرفس ....)نباید به سوپ شیر خوار نمک ،شکر،ادویه  افزوده گردد.باید سبزیها را در اخرین لحظات پخت اضافه نمودومصرف اسفناج تا یک سالگی غیر مجاز است.

تغذیه در ماه هشتم:

دراین مدت میتوان به تدریج از سبزیجات مثل سیب زمینی،کدوحلوایی،ونخودفرنگی در فاصله هر ٣روز یک بار به سوپ اضافه نمود.غلظت سوپ مشابه حلیم است.

تغذیه ماه هشتم در دو هفته اول:

روز اول صبح :یک زرده کامل پخته شده

١٠صبح:٣قاشق مرباخوری فرنی       ظهر:٤تا٦ قاشق مرباخوری فرنی     عصر :٣قاشق مرباخوری حریره     شب:٦قاشق مربا خوری سوپ

روز بعدصبح:٥تا٦ ق م  حریره     ١٠صبح :٣تا٤ ق م فرنی        ظهز:٦ق م سوپ    عصر:٣ق م فرنی     

شب:٦ق م سوپ

هر روز:صبح:٣ق م حریره+نصف زرده تخم مرغ       ١٠صبح:٣ق م فرنی        ظهر:٦ق م سوپ 

عصر:٣ق م حریره       شب: ٦ق م سوپ

تغذیه ماه هشتم در دو هفته دوم:

٣قاشق مرباخوری فرنی+نصف زرده تخم مرغ صبح،٣قاشق مربا خوری حریره یا پوره در ١٠ صبح ،٦قاشق مربا خوری سوپ+٢تا٤ قاشق مربا خوری ماست در ظهر،٣قاشق مربا خوری حریره یا پوره برای عصرو٦قاشق مربا خوری سوپ به همراه ٢تا٤ قاشق مربا خوری ماست برای شب

نحوه طبخ پوره سیب زمینی: یک سیب زمینی متوسط را شسته وبا پوست پخته بعد از پخته شدن،پوست ان را جدا کنید.سپس یک قاشق مربا خوری کره نرم شده وشیر پاستوریزه جوشیده به ان اضافه کنید تا به نرمی وغلظت دلخواه برسد.طرز تهیه پوره هویج هم مشابه سیب زمینی است.

تغذیه در ماه نهم:

در این ماه می توان از حبوبات در سوپ استفاده کرده ومعمولا از عدس وماش  که هضم اسانتری دارند شروع میشود.میتوان از جوانه ماش یا عدس نیز استفاده نمود.درمورد لوبیا چیتی وقرمز بهتر است قبلا کاملا خیس کرده وپوست شان جدا شود وپس از پختن به سوپ اضافه شود. اضافه کردن کره یا روغن گیاهی به سوپ جهت مقوی کردن شیر خوارانی که خوب وزن نمی گیرند توصیه میشود.

در هفته دوم ماه نهم می توان میوه را به برنامه غذایی کودک افزود.جهت استفاده از اب میوه بهتر است به صورت طبیعی توسط خودتان تهیه گردد.

تغذیه در اواخر ماه نهم به صورت زیر است
صبح:٣قاشق مربا خوری فرنی+نصف زرده تخم مرغ پخته شده

١٠صبح:٣قاشق مربا خوری حریره یا پوره+٦قاشق مربا خوری اب میوه تازه فصل

ظهر:٦قاشق مربا خوری سوپ+٤قاشق مربا خوری ماست+٣قاشق مربا خوری اب میوه

عصر:٣قاشق مربا خوری پوره+٣قاشق مربا خوری اب میوه

شب:٦قاشق مربا خوری سوپ+٤قاشق مربا خوری ماست

مصرف کیوی،گیلاس،انواع توت،تمشک،البالو،عسل،شکلات،شیر نجوشیده گاو،سفیده تخم مرغ،بادام زمینی،کشمش،انگور،ذرت،سوسیس،اجیل،گوشت خام وخوب پخته نشده  ...به علت ایجاد حساسیت در شیر خوار ممنوع است.

تغذیه در ماه دهم:

در این ماه میتوان از میوه های ریز خردشده فصل به صورت متنوع در میان وعده ها استفاده نمود.مثلا  با یک قاشق مربا خوری هلو یا سیب یا موز نرم شده شروع نموده ودر نهایت به ٣تا ٦ قاشق مربا خوری برسد.

تغذیه در ماه دهم به این شکل است:

صبح:٣قاشق مربا خوری حریره+نصف زرده تخم مرغ

١٠صبح:٥تا٦ قاشق مربا خوری میوه نرم شده بدون پوست

ظهر:٦تا١٠ قاشق مربا خوری سوپ+٤قاشق مربا خوری ماست

عصر:٣قاشق مربا خوری پوره+تکه های بیسکویت یا نان

شب:٦تا١٠ قاشق مربا خوری سوپ+٤قاشق مربا خوری ماست

در اواخر ماه دهم جهت تنوع بخشیدن به سوپ می توان از کته نرم شده در اب گوشت پخته شده یا اب نرم پخته شده به همراه گوشت یا مرغ استفاده نمود. جهت تنوع می توان از سبزیجات یا حبوبات پخته شده هم استفاده نمود.

تغذیه در ماه یازدهم ودوازدهم:

رعایت تنوع در تهیه انواع سوپ ،پوره ها ،کته،میوه جات،اب میوه و...الزامی است. می توان متناسب با اشتهای کودک مقادیر در یافتی را تغییر داد. از افزودن چاشنی،ادویه جات،شکر،نمک به غذای کودکتان پرهیز نموده وهمچنان شیر دهی را با پستان تا پایان دو سالگی ادامه دهید.

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

پرهام
8 بهمن 91 22:31



ممنون از حضورتان