سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 21 روز سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

سیر تکاملی کودک از ماه دوم تا دوازدهم

1391/9/14 23:04
نویسنده : MIDWIFE
14,812 بازدید
اشتراک گذاری

ماه دوم :

لبخند شیر خوارتان سبب بروزرضایت در شما گشته ونارضایتی خودرا با تغییر قیافه یا بهانه گرفتن نشان می دهد .سرش را بلند می کند وغلت میزند.

ماه سوم:

در حالت رو به زمین،سرش را از روی زمین برای مدت طولانی بلند می کند.انگشتان را باز نگه داشته واگر چیزی در دستش بگذاریم ان را نگه می دارد.از خود صداهای مختلف در اورده وشروع به دست وپا زدن می کند.در پایان این ماه لبخند معنی دار به افراد مختلف می زند. نیاز به خواب کاهش یافته ومعمولا بین ١٤تا١٦ ساعت می خوابد.

ماه چهارم:

در حالت نشسته سر را خوب نگه داشته،لباسش را جلوی صورتش گرفته ،دستهایش را روی هم می گذارد،به دستانش نگریسته ودر وضعیت خوابیده روی شکم سر را تا ٩٠ درجه از زمین بلند می کند. والدین خود را شناخته وبه مجرد نزدیک شدن اشخاص اشنا ،دستان خود را برای در اغوش گرفته شدن می گشاید.بعد از شنیدن صدا،سر را به منبع صدا چرخانده وبا صدای بلند می خندد.در هنگام جدایی از مادر دچار اضطراب شده وگریه می کند.

در حدود چهار ماهگی ،به اطراف توجه بیشتری نشان می دهد.به همین دلیل توصیه میشود در زمان شیر دهی دریک محیط ارام وساکت قرار گیرید.در پایان ماه چهارم از نشستن در وضعیت عمودی لذت میبرد.

ماه پنجم:

در این ماه به تصویر خود در ائینه لبخند زده،اشیا متحرک را با چشم دنبال کرده وبا دیدن افراد اشنا واکنش نشان میدهد.در حالت خوابیده به روی شکم روی بازوان خود تکیه کرده واگر در وضعیت طاقباز دستهایش را بگیریدواورا بلند کنید سرش را صاف نگه می دارد.در وضعیت خوابیده به پشت ،پاهایش را به دهان برده وقادر است اشیا را با دست گرفته انها را به دهان ببرد.افزایش توجه به کودک،صحبت کردن با کودک در اموزش لغات بسیار موثر است.

ماه ششم:

از این ماه به بعددرک وشناخت افزایش می یابدومیتوان با استفاده از اسباب بازی های مناسب این سن این قدرت را افزایش داد.در این ماه کودک روی زمین خزیده،اشیا را از یک دست به دست دیگر منتقل کرده ومی توانید شاهد رویش اولین دندانش باشید.در صورتی که اسمش را صدا کنید شما را نگریسته ومی خندد.تمایل یا عدم تمایل به غذا نشان داده ومی توان جهت تغذیه تکمیلی برنامه ریزی نمود.زیرا مکیدن هایش اختیاری می گردد.

در این ماه روی زمین نشسته وبرای جلوگیری از به زمین افتادن دست هایش را روی زمین گذارده در این ماه تقلید را اموخته ،سرفه می کند یا زبانش را بیرون می اورد.

در صورتی که رو به شکم قرار گیرد روی دستها تکیه می کندودروضعیت خوابیده به پشت،سر را برای چند لحظه بلندمیکند.در صورتی که اورا در حالت ایستاده نگه داریم وزنش را روی پاها تحمل کرده ومیتواند بایستد.

ماه هفتم:

به تنهایی می نشیندواستفاده از بالش یا کوسن سبب میشود تا فشار مهره های کمری کاهش یابد.در این ماه جهت جلب توجه دیگران جیغ کشیده ویا سرفه می کند .رویش دندانها ادامه دارد.

دقت کنید تمام رفتارهای کودک شما بعد از ماه هفتم با تکامل شناختی او مرتبط است پس در حین کارهایش حواس او را پرت نکرده واز بردن اجسام به سمت دهانش جلوگیری نکنید.بلکه سعی کنید اجسام تمیز وبی خطر در دسترس باشد.

ماه هشتم:

به سمت منبع صدا برگشته واگر اورا تنها نگاه داریم برای چند ثانیه می ایستد.از حالت نشسته می تواند به پشت یا شکم بخوابد.قادر است اشیا را برداشته ،نگاه کند واز یک دست به دست دیگر دهد.

ماه نهم:

در این ماه کودک به تنهایی نشسته وبا شکم روی زمین می خزذ.دست زده وبرای لحظه کوتاهی روی پا می ایستد.قادر است چهار دست وپا حرکت  کرده وبا گرفتن لبه میز یا صندلی بایستد.در این ماه یاد می گیرد که اجسام وجود دارند حتی اگر دیده نشوندوبهترین زمان برای شروع بازی وپوشاندن اجسام با پارچه است.

ماه دهم:

درپوشیدن لباسهایش کمک می کندودر زمان پوشاندن لباس ،دستهایش را باز نگه داشته وقادر است با انگشت شست ونشانه اشیا کوچک را برداردوشروع به گفتن کلماتی مانند بابا،ماما،ودادا می کند.در حدود ده کلمه را فهمیده وبا انگشت نشانه به اشیا اشاره می کند.قادر به بای بای بوده ودستها را جهت خداحافظی تکان می دهد.

ماه یازدهم:

در این ماه ،اشیا را با دست ،نزدیک والدینش اورده اما دستش را باز نمی کند تا شیئی را به انها دهد.قادر است یک کلمه را گفته ودر حالت نشسته روی زمین می چرخدودر حالی که دو دستش را گرفته اید قادر است راه برود.

ماه دوازدهم:

در حالی که یک دستش را گرفته اید راه می رود.اشیا را بر زمین انداخته وعبارت ساده را می فهمدودو تا سه لغت با معنی می گوید.

کتابهای تصویری از ماه هشتم برای اموزش صداها وکلمات کمک کننده است.اما دقت کنید کتابها زود به زود عوض نشوند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)