سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 22 روز سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

دندان 6 سالگی دندان شیری نیست

1392/1/31 22:03
نویسنده : MIDWIFE
1,675 بازدید
اشتراک گذاری
بر طبق سیستم فیزیولوژیک بدن، دو سری دندان در دهان فرد به وجود می‌آیند که سری اول دندان‌های شیری هستند که در کودکی ظاهر می‌شوند و به تدریج می‌افتند تا دندان‌های دائم جایگزین آنها شوند.
 

یحیی برادران نخجوانی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: بر طبق سیستم فیزیولوژیک بدن، دو سری دندان در دهان فرد به وجود می‌آیند که سری اول دندان‌های شیری هستند که در کودکی ظاهر می‌شوند و به تدریج می‌افتند تا دندان‌های دائم جایگزین آنها شوند.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: اولین دندان شیری که در دهان کودک ظاهر می‌شود به طور معمول و طبیعی در سن 4 تا 6 ماهگی پیدا می‌شود.

متخصص دندانپزشکی کودکان ادامه داد: گاهی ممکن است با توجه به شرایط خاص، تأخیر یا تسریع در رویش دندان داشته باشیم که معمولاً بیماری خاصی نیست؛ بلکه می‌تواند به دلیل استفاده از پستانک یا خوردن زودهنگام غذا ، لثه نوزاد سفت شده باشد و رویش دندان را با تأخیر مواجه سازد.

برادران نخجوانی تأکید کرد: اگر نوزاد بعد از یکسالگی هیچ دندانی در نیاورد باید برای بررسی علل عدم رویش دندان به دندانپزشک متخصص اطفال مراجعه کرد.

متخصص دندانپزشکی کودکان تصریح کرد: اگر بیماری خاصی در نوزاد وجود نداشته باشد یک کودک سه ساله می‌بایست ، 20 دندان شیری در دهان خود داشته باشد.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: در حالت طبیعی این 20 دندان شیری درآمده تا 3 سالگی در داخل دهان قرار دارند و از سن 5/5 - 6 سالگی به تدریج می‌افتند تا اینکه در سن 12 سالگی 20 دندان دائمی جایگزین آن 20 دندان شیری می‌شوند.

برادران نخجوانی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه بعضی از پزشکان می‌گویند دندان کرسی شیری، دندان دائمی است، گفت: در حدود 6 سالگی در آخرین قسمت دهان کودک یعنی پشت آخرین دندان کرسی شیری، یک دندان جدید در می‌آید که به این 20 دندان شیری هیچ ارتباطی ندارد.

این استاد دانشگاه افزود: اسم این دندان، دندان 6 سالگی است که دندان کرسی اول دائمی محسوب می‌شود و خانواده‌ها نباید این دندان را با دندان شیری یکسان بدانند.

این متخصص دندانپزشکی کودکان تصریح کرد: حدود 12 سالگی دهان یک کودک طبیعی و سالم حاوی 24 دندان دائمی است، یعنی 20 دندان دائمی که جایگزین 20 دندان شیری شده به علاوه 4 دندان کرسی اول.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از 12 سالگی که وارد سن 13 سالگی می‌شویم، از پشت دندان 6 سالگی یا همان کرسی و آسیای اول، یک دندان دیگر به نام دندان 12 سالگی یا کرسی دوم یا آسیای دوم بروز پیدا می‌کند به همین علت اگر به دهان یک فرد 13-14 ساله نگاه می‌کنیم با 28 دندان مواجه می‌شویم.

برادران نخجوانی ادامه داد: بعد از این سن، روند رشد دندان متوقف می‌شود تا اینکه به سن 18 تا 25 سالگی برسیم که بسته به رشد و نمو فرد و همچنین فک فرد، دندان عقل یا همان آسیای سوم در می‌آید.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: زمان درآمدن آسیای سوم متغیر است و مثل دندان آسیای اول و دوم زمانبندی ثابثی ندارد.

وی افزود: بنابراین در محدوده 25 سالگی یک فرد سالم می‌بایست 32 دندان دائم داشته باشد.

این استاد دانشگاه به افراد توصیه کرد که از زمان رویش اولین دندان مراقبت از دندان را شروع کرده و بدانند که اگر یک دندان دائمی خراب شده یا کشیده شود، جایگزینی نخواهد داشت.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

الی مامی آراد
2 اردیبهشت 92 13:04
ممنونم از پاسخهای که به پرسشم دادین


دوست عزیز من هم از شما بابت حضورتان تشکر می کنم .من وظیفه خود می دانم که در انچه که مربوط به حیطه شغلی ام است پاسخگوی مشکلات مادران عزیز باشم.