سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 28 روز سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

تکنیک های لاماز3

1391/9/14 23:09
نویسنده : MIDWIFE
3,031 بازدید
اشتراک گذاری

تنفس های مخصوص لاماز دارای 3ریتم است:

1تنفس ارام                2تنفس متغییر           3تنفس با الگوی خاص

تنفس نوع 1:

این تنفس در طی مرحله اول درهای زایمان ان زمان که مادر وارد فاز فعال زایمانی میشود انجام می گیرد وهنوز شدت وفاصله دردها خیلی زیاد نیست.

اولین الگوی تنفسی یک تنفس ارام سبک وخیلی ارام بخش است .ابتدا باید قبل از شروع این تنفس نقطه تمرکز از قبل انتخاب شده باشد.برای شروع زائو یک دم وبازدم عمقی انجام داده ودرطی دقایق انقباض رحمی به ارامی وبا عمق بیشتر نفس میکشد .نفس را از بینی وارد بدن ساخته وازراه دهان خارج میسازد.درطی این نوع تنفس باید بدن دریک وضعیت راحت باشد وبه دنبال هر بار بازدم باید میزان سبک سازی وشل سازی بدن بیشترشود.

درپایان هر انقباض با یک دم وبازدم عمقی کا ر را به پایان رسانید.درطی انقباضات زائو نفس های خودرا نشمرد چون سبب اتلاف انرژی میشود.تنفس از میان بینی باشد مگر درمواردی که بینی دچار گرفتگی واحتقان باشد که اجبارا از راه دهان باشد.

زائو باید به راحتی از راه دهان ویا بینی تنفس نماید ونفس خودرا از بین لب ها بیرون دهد.

ارامش وراحتی زائو درطی انقباضات رحمی مهمترین کار میباشد.اگرزائو حس کند انجام تنفس دهانی باعث خشک شدن دهانش میشود تاکید می گردد تا تنها از راه بینی نفس بکشد.

این نوع تمرین در طی انقباضات رحمی انجام وهر زمان که باز هم احساس فشار ودرد در زائو ایجاد شد باید از این روش استفاده کند.

تنفس نوع 2:

به دنبال پیشرفت زایمان انقباضات طولانی تر ونزدیکتر میشوند.میزان حس درد بیشتر وزائو نیاز به یک نوع روش تنفسی مخصوص داردتا او را تا اخر زایمان فعال نگاه دارد.

با پیشرفت انقباضات به طور خودکار نوع تنفس هم تغییر میکند.به عنوان نمونه وقتی کسی می دود ویا از پله ها بالا می رود میزان تنفس کوتاه تر وتند تر میشود.

تنفس متغییر هم چنین حالتی دارد.این تنفس سطحی وتند شونده میباشد .تنفس سطحی یا تنفس از میان سینه فاصله دیافراگم را از رحم بیشتر کرده وتنفس تند شونده باعث میشود تا فرد با شدت انقباضات رحمی کنار بیاید.در شروع هر انقباض کار تنفس را با یک نفس عمیق سینه ای شروع وبعد این نوع تنفس به تنفس متغییر تبدیل میشود.پس از کاهش شدت انقباض دوباره تنفس عمیق سینه ای از سر گرفته میشود.

با شروع انقباض یک نفس عمیق کشیده وان را بیرون دهید.با افزایش انقباض ودرد این بازدم ودم هر دو از راه دهان ووقتی انقباض به اوج خود رسیددهان را باز کنید سر را به عقب خم وسعی شود زبان در زیر دندانهای فک فوقانی قرار گیرد ودر همین حالت به سرعت وبه طور سطحی نفس بکشید.

با کاهش میزان انقباض دوباره تنفس عمیق سینه ای را انجام دهید.

تنفس نوع ٣:

این نوع تنفس تنها در مواقعی استفاده میشود که انقباضات خیلی شدید است .در طی این مرحله دهانه رحم به طور کامل باز شده وبچه برای خروج اماده میشود.

نوع تنفس در این مرحله سطحی وسبک است.باید در طی انقباض نفس با فشار از راه دهان بیرون داده شود.این کار باعث خالی کردن ریه وبالا کشیدن عضله دیافراگم شده فشار از روی رحم برداشته میشود وهم حس زور زدن در زائو ایجاد می کند.ولی تا قبل از باز شدن کامل دهانه رحم نباید زائو زور بزند.

الگوی تنفسی در این مرحله هرمی است به این صورت:ابتدا ١بار دم وبازدم انجام سپس نفس دیگری کشیده وان را از میان لب ها خارج کنید.

در نوبت بعد زائو ٢نوبت دم وبازدم داشته وسپس بازدم دم سوم را از میان لبها خارج میسازد.

در نوبت سوم زائو ٣ نوبت دم وبازدم داشته وسپس بازدم چهارم را از راه لبها بیرون دهد.این وضعیت تا زمانی که زائو به ٥ نوبت  دم وبازدم برسد ادامه دارد.

اگر در ابتدا این الگوی تنفسی مشکل به نظر برسد حق با شماست .ولی اغلب زنان به خوبی این نوع روش تنفسی را اموخته وبه کار می گیرند.تنفس این مرحله بسیارسریع وسطحی است.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)