سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 27 روز سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

حفظ فرم پستان درشیردهی

1391/11/8 22:17
نویسنده : MIDWIFE
2,619 بازدید
اشتراک گذاری

اغلب خانم ها در دوران بارداری یا حتی قبل از آن، وقتی به شیردهی فکر می کنند، بلافاصله نگران به هم خوردن فرم سینه خود می شوند و حتی ترجیح می دهند از دادن شیر به کودک خود صرف نظر کنند، ولی در عوض اندامی زیبا داشته باشند. البته حفظ اندام زیبا از دوران های قدیم تا حال مورد توجه بوده و این احساس را هرگز نمی توان منکر شد، اما به خانم هایی که تصمیم به بچه دار شدن دارند توصیه می کنیم کمی عمیق تر و با احساس مادرانه بیشتری به این مساله نگاه کنند و بدانند که در بدو تولد پس از خدا، آغوش مادر تنها پناه امن کودک است. پس چرا کودک خود را از داشتن این احساس آرامش روحی و جسمی محروم کنیم.
با چاره اندیشی و استفاده از روش های صحیح مثل ورزش کردن و جلوگیری از اضافه وزن بیش از حد در طی بارداری، تا اندازه زیادی این مشکل به ظاهر لاینحل برطرف می شود.
طبیعی است که در طی دوران شیردهی اغلب خانم ها از خستگی و به هم خوردن خواب شب شکایت دارند، ولی اگر به فوایدی که این کار برای خود و فرزندشان دارد با دید بازتری نگاه کنند می توانند خیلی راحت و با صبر و آرامش بیشتری این دوران را سپری کنند. پس عاقلانه ترین کار این است که قبل از شروع این دوران برای ایجاد آمادگی بیشتر، مهارت هایی را بیاموزید تا هنگام برخورد با مشکلات گذرای دوران شیردهی دچار ترس و اضطراب نشوید. 
چه کنیم تا اندام موزون خود را پس از پایان دوران شیردهی به دست آوریم؟
▪ ورزش و به خصوص شنا و پیاده روی، یکی از مواردی است که حتی قبل از بارداری(ترجیحا ۶ ماه قبل یا بیشتر) باید به طور جدی شروع شود. در این صورت خانم ها مطمئن باشند اضافه وزنشان به حدی نمی رسد که برگرداندن فرم سینه به حالت قبل مشکل باشد.
▪ مورد دیگر بستن سینه بند است، چون اغلب دیده می شود که بعضی مادران به دختر خود توصیه می کنند مبادا سینه بند ببندی، چون شیرت زیاد نمی شود. این مورد هم صحت ندارد. اگر سینه بند خیلی سفت و محکم باشد، شیردهی را دچار اشکال می کند، ولی بستن سینه بند در حد معمول(نه خیلی شل و راحت) به حفظ شکل سینه کمک زیادی می کند.
▪ مورد مهم دیگر، این است که مادر هنگام شیردهی انتهای پستان خود را با دست بگیرد و مانع از کشش بیش از حد سینه توسط کودک شود.
▪ در پایان دوران شیردهی، مادر سینه را خیلی محکم و در تمامی مدت شبانه روز ببندد(توجه به این نکته خیلی اهمیت دارد).
▪ پس از پایان شیردهی، هنگام استحمام به طور متناوب از آب ولرم و سرد روی سینه ها استفاده کند.
▪ پس از پایان شیردهی و گرفتن کامل نوزاد از شیر، از کمپرس یخ در خارج از حمام استفاده کند که چند نوبت در روز می توان این کار را تکرار کرد، البته بستگی به تحمل فرد دارد.
▪ مورد دیگر که اخیرا بین خانم ها خیلی شایع شده، استفاده از ژل های فرم دهنده سینه است، ولی مطمئن باشند اثر این مواد فقط تا هنگام استفاده است و هرگز برای همیشه تاثیر ندارند.
▪ اما، نکته مهم و کلید طلایی، ورزشی است که شروع آن حتی قبل از بارداری توصیه می شود:
کف دو دست را طوری در هم قلاب کنید که فاصله ای بین آنها باشد، مثل اینکه بخواهید یک توپ پینگ پنگ را میان دو دست خود فشار دهید. ابتدا دست ها را مقابل صورت خود بگیرید و تا ۱۰ بشمارید. سپس دست ها را به تدریج بالا بیاورید تا حدی که دست ها کاملا کشیده شده و بالای سر قرار گیرند. توجه کنید که هر چه دفعات تکرار این ورزش بیشتر باشد، بهتر نتیجه می گیرید.
چون این ورزش به سفت شدن عضلات نگه دارنده پستان کمک می کند، به همین دلیل شروع آن قبل از بارداری توصیه می شود. در دوران شیردهی اگر وقت کمی دارید، می توانید هنگامی که کنار کودک هستید یا هنگام طبخ غذا، این ورزش را انجام دهید. بهتر است از هر فرصتی استفاده کنید تا این کار به صورت عادت درآید. مطمئن باشید با تکرار این ورزش در دراز مدت به نتیجه مطلوب می رسید(حداقل از ۱۰۰ شماره در روز شروع کنید تا به ۵۰۰ شماره برسید).
باز هم تاکید می شود که ممکن است صد در صد فرم سینه به حالت اولیه بر نگردد، ولی طبق آمار معلوم شده، مادرانی که تمامی نکات فوق را با دقت و به طور کامل و مداوم تکرار کرده اند، در ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد شکل سینه اشان به حالت اولیه باز گشته است.

شيردهي به تناسب اندام کمک مي‌کند

يکي از دغدغه‌هاي تازه‌‌مادران پس از زايمان، وزن اضافي بدنشان و اندامي است که ديگر مانند قبل از بارداري نيست...

خيلي از مادران درصدد يافتن روش‌هايي هستند که هر طور شده اين وزن اضافي را زودتر از دست بدهند و دوباره به تناسب اندام برسند؛ در حالي که از دست دادن وزن امري تدريجي است و کاهش سريع وزن حاصل از بارداري براي سلامت مادر و کودک تازه متولد شده خطرناک است. بلافاصله بعد از زايمان، به دنبال تخليه محتويات رحم و خون‌ريزي طبيعي، حدود 5 تا 6 کيلوگرم از وزن مادر کاهش مي‌يابد. بيشتر خانم‌ها طي 6 ماه بعد از زايمان به وزن قبل از بارداري خود مي‌رسند اما از عواملي که بر روند کاهش وزن بعد از زايمان تاثير دارند، مي‌توان به اينها اشاره کرد: شير دادن به نوزاد، توجه به تغذيه و انجام ورزش (البته از نوع کششي و پياده‌روي سبک) و انجام کارهاي روزمره.

پس از زايمان در صورت رعايت رژيم غذايي درست، نه کم و نه زياد ازحد، وزن بدن مادر در هر ماه نيم کيلوگرم کاهش مي‌يابد، زيرا مقداري از انرژي لازم براي تهيه شير از اندوخته‌هاي بدن تامين مي‌شود. مصرف مواد غذايي پرفيبر مانند ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه قسمت اصلي رژيم غذايي در اين دوران محسوب مي‌شود. از مزاياي اين مواد غذايي فيبردار، تامين حرکات دودي روده‌ها است که براي درمان يبوست و بواسير مفيد است. ميوه‌ها، سبزيجات، غلات و حبوبات کامل و گوشت منبع غني از پروتئين هستند که براي ساخت شير مفيد است. لبنيات کم‌چرب، ماست و پنير کم‌چرب را انتخاب کنيد. مرغ بدون پوست، ماهي، دانه‌ها و گوشت قرمز برايتان بسيار لازم است. از ريزه‌خواري بپرهيزيد. محيط خودتان را پر از غذاهاي سالم کنيد و از مصرف غذاهاي آماده بپرهيزيد و اگر بيرون از خانه هستيد، جايي برويد که وسوسه نشويد. در اندازه‌هاي مختصر و حجم‌هاي اندک غذا بخوريد. هيچ وعده غذايي را از دست ندهيد و از حجم ميوه و سبزي که بايد در طول روز بخوريد کم نکنيد تنها وقتي غذا بخوريد که گرسنه هستيد. اگر عصباني يا خسته يا نگران هستيد غذا نخوريد و به جاي اين کار، کودک خود را درون کالسکه گذاشته و با يک دوست براي قدم زدن بيرون برويد. متخصصان و کارشناسان تغذيه توصيه مي‌کنند 500 کالري در روز بايد به ميزان انرژي مورد نياز مادر شيرده اضافه شود. اگر چه تاثير زيادي در تامين شير ندارد، ولي نوشيدن حداقل 8 تا 12 ليوان آب در روز به مادران توصيه مي‌شود. يکي از راه‌هايي که باعث مي‌شود وزن مادر به‌طور منظم کاهش يابد و هيچ گونه خطري هم براي نوزاد ندارد، شيردهي است. مادراني که نوزاد خود را شير مي‌دهند، نسبت به مادراني که به نوزادشان شير نمي‌دهند کالري بيشتري مي‌سوزانند. با توجه به اينکه در اين دوران هر هفته حدود نيم تا يک کيلوگرم وزن مادر کاهش مي‌يابد، رژيم غذايي کم‌چرب همراه ورزش‌هاي مناسب در اين روند تاثير بسزايي دارند. ولي بايد توجه داشت که کاهش سريع وزن مادر به عنوان يک خطر براي نوزاد است، زيرا اين عمل باعث مي‌شود سم معمولي که در چربي‌هاي بدن ذخيره شده است را به جريان خون رها کند و ميزان مواد سمي يا آلوده‌کننده در شير بالا رود. جهت کاهش وزن خود در بارداري اول، محدوديت شديد کالري براي خود ايجاد نکنيد، زيرا رژيم غذايي فوق‌العاده کم‌کالري از تامين مواد مغذي مهم در دوره بارداري به خصوص مواد مغذي نظير کلسيم و آهن ناتوان است.

در سالهای اخیر و بخصوص در شهرهای بزرگ نوزادان با مشکلی بزرگ مواجه شده اند و آن محروم شدن از تغذیه با شیرمادر است، معضلی که به دلیل هراس مادران جوان از مشکلات پستانی بعد از شیر دهی ناشی شده است.
بافت پستان به طور ثابت و دائم در معرض تغییرات هورمونی است. این هورمون ها در دوران بارداری، شیردهی، قاعدگی و یائسگی مدام در حال تغییر است. بنابراین در طول زندگی ، بخصوص دوران بارداری و شیردهی تغییر قابل ملاحظه ای در شکل و اندازه پستان ها رخ می دهد.اندازه پستان وابسته به بافت چربی پستان می باشد. در دوران شیردهی ، به طور کلی بافت سینه به صورت انبوه می شود و بعد از شیر دهی ، این بافتهای چربی و سایر بافتهای وابسته به این عضو ممکن است تحلیل رود.اما ممکن است هرگز به اندازه و شکل قبلی بازنگردد.
در بعضی از زنان، ممکن است بافت به صورت انبوه باقی بماند و در بعضی دیگر ممکن است تحلیل رود. اما شل شدن یا محکم و انبوه ماندن آن ،تا حد زیادی وابسته به فاکتور ژنتیکی ،اضافه وزن در دوران بارداری و سن شیر دهی است.
آیا شیر دهی باعث شل شدن یا پهن شدن پستان می شود؟
دگرگونی پستان بعد از زایمان ، اصطلاحی است که می تواند تغییر اندازه این عضورا در این دوران، قبل و بعد از آن به خوبی توصیف کند.زمانی که در مادر در حال شیردهی است ، پوست و خود بافت در نتیجه جریان شیر، کشیده می شود.که بعد از شیردهی ممکن است این کشیدگی ترمیم نشود و بافت سینه کشیده ، اما شل باقی بماند.
این رایج ترین مشکل بعد از شیر دهی است که البته به عنوان مشکل هم نمی توان در نظر گرفت ، بلکه تنها دغدغه خاطری از نظر زیبایی ایجاد می کند.بعضی از زنان از شیردهی به خاطر این تغییر شکل (شل شدن بافت) می ترسند، اما مطالعات نشان می دهد که این کار به تنهایی عامل این تغییر شکل نیست، بلکه عواملی دیگر (حتی بیشتر از شیر دهی )در این تغییر دخالت دارند، نظیر: مقدار توده بدنی فرد که نشان دهنده بافت چربی بدن است، تعداد بارداری ، اندازه(بزرگی) بافت قبل از حاملگی،سن و استعمال دخانیات.
آیا شیردهی باعث بد فرم شدن پستان می شود؟
حالت هر پستان بعد از شیردهی کاملا متفاوت از دیگری است. بنابر این تغییری که در دوران شیردهی ممکن است در یکی اتفاق بیافتد ربطی به دیگری ندارد و الزاما این تغییر در دیگری نیز اتفاق نمی افتد. مثلا آماس کردن سینه در دوران بارداری، که به علت گرفتگی رگ ها ی خونی این عضو اتفاق می افتد، بسیار رایج است و زمانی که مشکل مرتفع شد،ممکن است عضو به صورت بد فرم باقی بماند.اما باز هم باید اشاره کرد که این یک مشکل نیست ، تنها نگرانی از جهت زیبایی ایجاد می کند.از طرف دیگر هر گونه چروکیدگی و گودی در این عضو می تواند نشانه ای از وجود توده ای غیر طبیعی در زیر بافت باشد وحتما باید با پزشک در میان گذاشت.
آیا عدم تقارن و تساوی در شکل سینه ها نتیجه شیردهی است؟
بافت پستان به سمت زیر کتف تمایل دارد. و متورم شدن آن به دلیل شیردهی و تحلیل رفتن آن بعد از این عمل می تواند منجر به تغییردر تراز و تقارن آن شود.در خیلی از زنان ، عدم تساوی عضو در هر دو مرحله ، یعنی قبل از بارداری و بعد از شیر دهی دیده می شود.ولی ممکن است یکی از دو پستان ، بعد از شیردهی به شکل و اندازه قبلی باز گردد ، یا تحلیل رود یا بزرگتر از قبل باقی بماند.اما اغلب زنان چون از علت اصلی این تغییر (تعهد به شیردهی به خاطر عشق به فرزند)باخبر هستند ، از بابت این تغییر چندان نگران و ناراحت نمی شوند.
آیا کسانی که تجربه شیردهی داشته اند باید مرتبا معاینه پستانی انجام دهند؟
مهمترین مشکل پستانی بعد از شیردهی ، همان طور که گفته شد ، تغییر از جنبه زیبایی است ، اما به هر حال باید برای اطمینان از سلامتی این عضو ، معاینات را به صورت مرتب انجام داد.
معاینه شخصی:
آسانترین روش برای آگاهی و اطمینان از سلامت این عضو است و حتی انجام آن در دوران شیردهی نیز بدون خطر است. بهتر است این کار یک ماه یکبار انجام شود.به خصوص بعد از شیردهی، برای آگاهی از تغییرات اتفاق افتاده ،البته در صورت مشاهده هر گونه توده و یا تغییر شکل غیر طبیعی باید به پزشک اطلاع دهید. اغلب این توده ها خوش خیم است ، اما در هر حال باید ازمایشات لازم انجام شود.
▪ معاینه توسط پزشک:
این کار بهتر است هر یکسال یکبار انجام شود.یا در صورت مشاهده هر نوع تغییر.
▪ ماموگرافی:
این نوع آزمایش به دلیل دقت و ظرافتی که در مشاهد هر نوع توده غیر طبیعی دارد توصیه می شود.البته هر ۶ ماه تا یکسال یکبار بهتر است انجام شود.و انجام این آزمایش در دوران شیردهی بدون اشکال است.و تاثیری بر شیر و نوزاد نخواهد داشت.
از جمله مشکلاتی که در این زمینه نیاز به توجه پزشک دارد عبارتند از:
ـ مشاهده علائمی نظیر تب و آنفولانزا که نتیجه عفونت این عضو است.
ـ دردناکی عضو(فراتر از ناراحتی های نه چندان مهم ناشی از آماس و پر شدن سینه از شیر)
ـ کهیر روی پستان
ـ توده دردناک و قرمز که لمس آن با احساس داغی همراه است. که ممکن است به علت بلوکه شدن شیر در مجرا باشد.
ـ تمایل نوک سینه به سمت درون
ـ مشاهده توده در سینه
باید گفت که شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.و کسانی که چنین تجربه ای نداشته اند ،بیشتر در معرض ابتلا هستند.
روشی که برای درمان این تغییر شکل نامناسب پستان بعد از شیردهی وجود دارد ، نوعی جراحی زیبایی به نام ماستوپکسی یا بالا بردن سینه است. که تا اندازه ای می تواند این تغییر های ناخواسته را از بین ببرد.
__________________
عضو تحریریه علمی ایران سلامت





پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (5)

مامان علیرضا
16 بهمن 91 23:56
ســــــلام تورو خدا اگه میدونید کمکم کنید خیلی نگرانم


دوست خوبم پاسخ رادروبتان دادم.
محدثه
20 اسفند 91 15:40
سلام عزیزم.یه سوال خصوصی


من برای پاسخ دادن به وبلاگتان مراجعه کردم اما صفحه اش برایم باز نشد اگر مایل بودید ادرس دقیق دهید تا خدمتتان عرض کنم.
مامان دو بهونه قشنگ برای زندگی
30 اسفند 91 1:30
___________@@@@@@@@
________@@@________@@_____@@@@@@@
________@@___________@@__@@@______@@
________@@____________@@@__________@@
__________@@________________________@@
____@@@@@@______@@@@@___________@@
__@@@@@@@@@__@@@@@@@_________@@
__@@____________@@@@@@@@@_______@@
_@@____________@@@@@@@@@@_____@@
_@@____________@@@@@@@@@___@@@
_@@@___________@@@@@@@______@@
__@@@@__________@@@@@________@@
____@@@@@@_______________________@@
_________@@__________________________@@
________@@___________@@___________@@
________@@@________@@@@@@@@@@@
_________@@@_____@@@_@@@@@@@
__________@@@@@@@
___________@@@@@_@
____________________@
____________________@
_____________________@
______________________@
______________________@____@@@
______________@@@@__@__@_____@
_____________@_______@@@___@@
________________@@@____@__@@
_______________________@
______________________@ سال نو مبارک


دوست خوبم از حضورپراحساس تان ممنونم سالی خوب داشته باشید
مامان محمدرضا
17 فروردین 92 4:05
سلام سال نو مبارک.ایشالا سال خوبی داشته باشید. پسرم به همراه دختر دایی های دو قلوش تو جشنواره آتلیه سها شرکت کرده اگه میشه به وبمون و یا به آدرس زیر بیاین و بهشون رای با امتیاز 5 رو بدید ممنون میشم.مرسی سید محمدرضا غفاری و سارا و ثنا زنگیان http://soha.torgheh.ir/festival/festivalPage.php?festival=6
نی نی توپولی
25 فروردین 92 15:44
سلام عزیزم ممنون که منو راهنمایی کردید
من قبلا همه مباحث وبتون رو مطالعه کرده بودم مخصوصا اوایی که مرتبط با بارداری بود بازم سپاس از پاسختون
دوست خوبم تمام تلاشم این است که مطالبی را ارائه دهم تا بیشترین کاربرد را برای مادران داشته باشد چون خیلی از مشکلات ما از نااگاهی است.اگر در زمینه زنان راهنمایی خواستید در خدمتم.