سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 30 روز سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

مصرف گردو تاثیر ان روی اسپرم

1391/9/21 21:42
نویسنده : MIDWIFE
2,595 بازدید
اشتراک گذاری

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا اعلام کردند نتایج تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف روزانه ۷۵ گرم گردو ساختار اسپرم را از جنبه‌های مختلف در مردان سالم ۲۱ تا ۳۵ ساله بهبود می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، عواملی چند در کمیت و نیز کیفیت تولید اسپرم در مردان تاثیر گذارند. از جملهً این فاکتورها میتوان به بیماریهای عفونی یا التهابی نظیر اوریون در هنگام بلوغ ، اختلالات هورمونی، اختلالات ایمونولوژی، بیماریهای ژنتیکی و نیز عوامل محیطی و شیوه زندگی اشاره نمود . آنچه محققین و پژوهشگران امور بهداشتی و یا متخصصین امور باروری در آن متفق القول میباشند این است که مواد سمی و محیط آلوده ، مصرف بعضی داروها ، اضافه وزن ، مصرف دخانیات یا مشروبات الکی ، تغدیه نامطلوب ، گرمای زیاد و ….. متوانند در سلامت اسپرم در مردان بسیار دخیل باشند.

تقریباً ۷۰ میلیون زوج در جهان با مشکل ناباروری رو به رو هستند که ۳۰ تا ۵۰ درصد مشکل متعلق به ناباروری در مردان است.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که احتمالا آلودگی‌های مختلف، عادتهای نامناسب زندگی یا مصرف روزافزون غذاهای غربی در جوامع صنعتی بر قدرت ساختار و اسپرم تاثیر منفی می‌گذارد.

دکتر وندی رابینز و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا تصمیم گرفتند تا در تحقیقات خود این موضوع را ارزیابی کنند که آیا مصرف روز افزون اسیدهای چرب اشباع نشده (PUFAs) – که برای رشد اسپرم و عملکرد غشاء ضروری هستند- کیفیت اسپرم مردانی را که از رژیم‌های غذایی غربی مصرف می‌کنند، افزایش می‌دهد یا خیر. بهترین منبع PUFA ماهی و مکمل‌های روغن ماهی، دانه‌های بزرک و گردو است.گردو منبع غنی اسید آلفا لینولنیک (ALA) و منبع طبیعی و گیاهی اومگا ۳ است.

تیم تحقیقاتی دکتر رابینز ۱۱۷ مرد ۲۱ تا ۳۵ ساله را که همگی سالم و مصرف کننده رژیم های غذایی به سبک غربی بودند؛ برای آزمایش انتخاب کرده و آنها را به دو گروه زیر تقسیم کردند: گروه اول شامل ۵۸ مرد که از مغزهای محصولات درختی استفاده نمی‌کردند و گروه دوم شامل ۵۹ مرد که روزانه ۷۵ گرم گردو مصرف می‌کردند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که مصرف ۷۵ گرم گردو در روز سطح لیپید خون را تغییر می‌دهد اما باید خاطرنشان کرد که مصرف این مقدار در مردان جوان سالم اضافه وزن ایجاد نمی‌کند.

محققان قبل از شروع آزمایش و ۱۲ هفته بعد از آن کیفیت اسپرم این مردان را بر حسب پارامترهای معمول باروری و ناهنجاریهای کوروموزمی بررسی کردند.

تیم تحقیقات بعد از گذشت ۱۲ هفته از بررسی‌ها متوجه هیچ تغییر شگرفی در حجم بدن، میزان چاقی یا سطح فعالیت در هیچ یک از این دو گروه نشدند اما سطح اسیدهای چرب اومگا ۶ و اومگا ۳ (ALA) در مردانی که از گردو استفاده کرده بودند افزایش یافته بود.

علاوه بر این در اسپرم این افراد، پس از مصرف گردو ناهنجاریهای کروموزومی کمتری دیده شد؛ اما در گروه دوم هیچ تغییری مشاهده نشد

 

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان محمدرضا
22 آذر 91 2:08
سلام خانمی.به کمکت احتیاج دارم میشه بگی عفونت خونی در بچه می تونه چه مشکلات بعدی رو بوجود بیاره؟ پسرم دیشب که نه 2 ساعت پیش بردیم بیمارستان تبش 40 درجه شده بود دکتر آزمایش نوشت گفت خونش عفونت شدید داره ادرارش رو هنوز نگرفتیم. گفت باید جوابش اومد بستری شه . منم چون نگرانم با خودم گفتم شاید اشتباه شده فردا می برمش یه آزمایشگاه بهتر دوباره بگیرن بعدش پیش دکتر خودش که فوق تخصص داره نشون میدم.الان نگرانم که چی میشه آیا درسته که دوباره ازش خون بگیرن و آزمایش بدم یا به همون جواب اکتفا کنم؟ می ترسم.آخه از 4 ماهگیش یه سره هر چند وقت یه بار تبش بالا می رفت آزمایش دادم گفتند ویروسه یه بارم 6 ماهگی آزمایش دادم بازم گفتن ویروسه آخه این ویروسه لعنتی چرا بیرون نمیره؟ الان 11 ماهشه بچم 20 روز دیگه تولدشه اگه بستری شه چی کار کنم؟تو رو خدا دعا کنید براش


دوست عزیز پاسخ را در وبتان دادم.