سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 21 روز سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

تکامل عصبی درسه ماه اول بعدازتولد

1391/9/14 23:14
نویسنده : MIDWIFE
15,460 بازدید
اشتراک گذاری

هر نوزادی که پا به جهان می گذارد این سوال برای والدینش پیش می اید که ایا فرزندم با هوش خواهد بود ودر واقع همواره نگران اینده کودک خود هستید دانستن مراحل تکاملی کودک سبب میشود تا از نگرانی های بی مورد کاسته شده واعتماد به نفس والدین افزایش یابد .

تکامل عصبی_اجتماعی

ماه اول :درروز اول پس از تولد حواس پنج گانه فعال بوده ومعمولا نوزاد درحالت خوابیده به شکم زانوان خودرا زیر شکم گذاشته ولگن خاصره را بالاتر از سایر قسمت های بدن قرار می دهد.

باید بدانید فعالیت های والدین مانند شیر دادن مراقبت کردن  لمس کردن  صحبت کردن  سبب تحریک اعصاب بینایی شنوایی  لامسه ای  وبویایی در شیر خوار گشته واز این طریق به تکامل شناختی کمک می کند.از این رو هرچه این تحریکات زودتر اغاز گردد وبا ارامش ومحبت بیشتری صورت پذیرد تکامل شناختی بهتر ودقیقتر صورت می گیرد .از سوی دیگر این مراقبتها وپاسخ سریع به نیاز های شیر خوار سبب پیدایش احساس امنیت درکودک گشته وثابت شده شیر خوارانی که درسال اول با هر گریه ای بغل شده وبه نیاز هایشان پاسخ داده شود در سال اول کمترگریه کرده ودرسالهای بعد پرخاشگری کمتری دارند.

نوزاد شما در دو تا سه هفتگی به شما توجه می کند وزمانی که با او صحبت می کنید به شما نگاه می کند.

حس شنوایی در چها هفتگی قویتر شده ودراثر سر وصداارام وبی حرکت شده واز صدای شدید وناگهانی ترسیده وناگهان تکان می خورد.نوزاد شما صداها را شنیده وانها را به خاطر میسپرد.

درچهار تا شش هفتگی با دیدن چهره دیگران لبخند زده وبروزلبخند معنی دار درشیر خوار وافزایش تماس چشم درچشم تاثیر عمیقی دررابطه شیر خوار ومادر می گذارد.

لبخند یکی از مهمترین علائم عصبی تکامل شیر خوار بوده وبنا به دلایل ناشناخته ابتدا درخواب شروع میشود.

با ادامه سیر تکامل این حالت برطرف میشود.

لبخند شیر خواردرخواب معنی خاصی ندارد اما دراواخر ماه اول ودرحالت هوشیاری معنی دار بوده وبرای شما بسیار لذت بخش است.

دریکی دو هفته اول زندگی حرکات بدنی نوزاد به شکل پرش بوده چانه او ممکن است بلرزذ با تکان ناگهانی از خواب بپرد وگریه کند.اما درانتهای ماه اول حرکات دست وپا ارامتر شده عضلات گردن تکامل یافته وبه اصطلاح گردن می گیردوبرروی حرکات سر کنترل بیشتری می یابد.اما چون تا سه ماهگی قادربه نگه داشتن کامل سر خود نیست درزمان اغوش گرفتن باید سرش را حمایت کرد.

حرکات دستهای نوزاد درهفته های اول محدودبوده وتنها قادراست دستها را تاصورتش برساند.اما با گذشت زمان دستهای مشت شده ای که تا دهان میرسند کاملا کنترل شده عمل می کنند.

قدرت بینایی نوزاد نیز در حال تکامل بوده ودرماه اول تغییرات زیادی می یابدبه عنوان مثال در ماه اول می تواند براشیا درفاصله یک متری تمرکز کرده وحرکت انها را دنبال کند جهت تقویت این مهارت درنوزادان می توانیدبا او بازی هایی کنید که مجبور باشد شیءخاصی را دنبال کندبه عنوان مثال در حالی که او را دراغوش گرفته اید سر خود را از یک طرف صورتش به سمت دیگر ببرید.

درانتهای ماه اول گاهی چشمها سرگردان ولوچ هستند نگران نباشید

رشدبویایی ولامسه نوزاددر ماه اول بدین صورت است که بوهای خوش را ترجیح داده وبرای بوییدن شیر نفس عمیق می کشد اما ازبوهای تند مانند الکل وسیگار خوشش نمی ایدهمچنین از تماسهای ناگهانی وخشن بدش می اید.

اسباب بازی مناسب برای ماه اول اسباب بازی های چرخان با رنگها وشکل های مشخص بوده واسباب بازی با رنگ روشن را دوست داردهر چند قادر به تشخیص رنگها نیست بنا به دلایل ناشناخته به رنگ قرمز تیره خیره میشود.

ماه دوم :لبخندشیر خوارتان سبب بروز رضایت خاطر درشما گشته ونارضایتی خود را با تغییر قیافه یا بهانه گرفتن نشان می دهد سرش را بلند می کند وغلت می زند.

ماه سوم :درحالت رو به زمین سررا از روی زمین برای مدت طولانی بلند می کند انگشتان را باز نگهداشته واگرچیزی دردستش بگذاریم ان را نگه می دارد ازخود صداهای مختلف در اورده وشروع به دست وپا زدن می کند درپایان این ماه لبخند معنی دار با افراد مختلف می کند.نیاز به خواب درکودک کاهش یافته ومعمولا بین چهارده تا پانزده ساعت می خوابد.

درصورت مشاهده هر یک از علایم زیردر ماه اول نوزادی جهت بررسی تکامل عصبی به پزشک مراجعه کنید:

مکیدن ضعیف وناکافی

عدم بستن چشمها درهنگام مواجه با نور شدید

عدم تمرکز بر اشیا نزدیک وعدم پیگیری انها

تکان ضعیف دستها وپاها

سفتی یا شلی غیر طبیعی دستها وپاها

لرزش دایمی فک پایین

عدم واکنش به صداهای بلند

این مطلب ادامه دارد

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)