سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

ارایش در دوران بارداری

1391/9/14 22:59
نویسنده : MIDWIFE
1,977 بازدید
اشتراک گذاری

تا کنون هيچ شواهد ثبت ‌شده‌ اي وجود ندارد که مواد شيميايي موجود در کرم‌ هاي ضدآفتاب که از طريق پوست جذب مي‌ شوند، به مادر يا به جنين آسيبي رسانده باشد. اگر مي خواهيد خيلي محتاط باشيد، بهتر است از يک کرم ضدآفتاب غيرشيميايي استفاده نماييد.

بارداري و برنزه ‌کننده‌ ها

استفاده از لوسيون‌ هاي حمام آفتاب (برنزه‌ کننده‌ ها) کمتر از خود آفتاب گرفتن ضرر دارد. سوختگي ‌ها و برنزه کردن پوست احتمال ايجاد چين و چروک را در پوست زياد مي‌ کند. تابش مستقيم خورشيد روي پوست صورت و پيشاني سبب ايجاد لکه‌ هايي در صورت مي ‌شود که در زنان باردار که به دليل تغييرات هورموني مستعد به وجود آمدن لک هستند، بيشتر ظاهر مي شود.

بنابراين به زنان باردار توصيه مي ‌شود که در معرض آفتاب و نور مستقيم خورشيد قرار نگيرند.

بارداري و کرم ‌هاي ضدترک

در ماه چهارم بارداري به تدريج روي پاها، شکم و دستان راه‌ راه‌ هاي سفيد يا صورتي ‌رنگي ايجاد مي شود. البته اين حالت در تمامي‌ زنان باردار وجود ندارد و به ميزان کشش پوست بدن آن ها بستگي دارد. براي جلوگيري از به وجود آمدن اين راه ‌راه‌ ها که ديگر ناپديد هم نخواهند شد، بايد ازهمان ماه اول بارداري از کرم ‌هاي ضدترک ويژه زنان باردار استفاده نماييد.

بارداري و رنگ مو

- از موادي که موها را صاف، بي‌ رنگ، رنگ يا فر مي‌ کنند، تا سه ماهه دوم بارداري استفاده نکنيد.

- استفاده از اين مواد در را بايد جايي با تهويه خوب انجام دهيد.

- موها و پوست سرتان پس از استفاده از اين مواد بايد کاملا شسته شوند.

- براي اين که مطئن شويد که به اين مواد‌‌ آلرژي نداريد، ابتدا آن ها را روي دسته کوچکي از موهاي‌ تان آزمايش نماييد.

بارداري و کرم‌ هاي ضدآکنه

چنانچه از لوازم آرايش استفاده مي ‌کنيد از محصولاتي استفاده کنيد که به جاي روغن بر پايه آب ساخته شده باشند و روي آن برچسب "غير کومدون ‌زا" داشته باشد که به اين معنا است که منافذ پوست را مسدود نمي کند و آکنه را تشديد نمي کند. پيش از خوابيدن حتما آرايش را پاک کنيد. با مشورت پزشک از ژل‌ هاي دارويي براي درمان آکنه استفاده نماييد زيرا ممکن است آکنه پوست شما شديد باشد.

برخي از محصولات که بـدون نسـخه به فـروش مي‌ رسند و يا داروهايي که براي تهيه آن ها نسخه لازم است، به از بين بردن آکنه کمک مي‌ کنند اما استفاده بعضي از موادي که داخل آن ها به کار رفته ‌اند به خوبي در دوران بارداري مطالعه نشده است. بنابراين بدون تأييد پزشک از داروهاي ضدآکنه استفاده ننماييد.

استفاده از داروي ايزوترتينوئين خوراکي در دوران بارداري اکيدا ممنوع است زيرا به ناهنجاري جنين منجر مي ‌شود (از مصرف ترتينويين موضعي نظير Retin-A نيز بپرهيزيد). مصرف کرم‌ هاي حاوي آنتي ‌بيوتيک نظير اريترومايسين و کليندامايسين در دوران بارداري کاملا مجاز است اما استفاده کرم هاي حاوي تتراسيکلين مجاز نمي باشد.

عسل

آرايش در سه‌ ماهه اول و سه‌ ماهه دوم بارداري

در سه‌ ماهه اول و سه‌ ماهه دوم بارداري دو دوره ‌اي هستند که خانم باردار بايد بسيار مراقب باشد. سوالي که در ذهن بيشتر خانم هاي باردار مي باشد اين است که آيا مي‌ توانند در اين دو دوره بارداري از لوازم آرايشي مختلف استفاده نمايند؟

يکي از معضلاتي که بيشترخانم‌ ها در دوران بارداري با آن مواجهه هستند ايجاد لک بارداري در صورت آن ها است و براي کاهش اين لک ها و بهبود نسبي آن ها استفاده از ضدآفتاب‌ ها ضروري مي باشد.

توصيه مي شود که ازضدآفتاب‌ هاي فيزيکال جايگزين ضدآفتاب ‌هاي شيميايي در دوران بارداري استفاده شود. در مورد کرم‌ هاي لايه ‌بردار نيز توصيه مي شود که از کرم‌ هاي ترتينوئين که احتمال تاثير ناخوشايند بر روي جنين در صورت جذب دارو دارد استفاده نشود.

اما استفاده از کرم‌ ها و لوسيون ‌هاي که حاوي اسيد ميوه هستند، اشکالي ندارد، البته به شرط آن که به هنگام روز از کرم ضدآفتاب‌ هاي فيزيکي استفاده ‌شود.

از رنگ کردن موها مخصوصا رنگ ‌هاي تيره در سه ماهه اول و حتي سه ماهه دوم بارداري جدا خودداري کنيد زيرا مواد شيميايي موجود در اين رنگ ‌ها به ويژه پارافنيلن دي‌ آمين قابل جذب هستند و براي جنين خطرناک هستند.

بهترين روش در اين دوران استفاده از هاي‌ لايت است که خطر تماس مواد شيميايي رنگ با کف ‌سر بسيار کم است. البته تاکنون مطالعات علمي را اثبات نکرده‌ اند که مصرف رنگ مو در دوران بارداري باعث بروز مشکلات براي جنيني مي شود اما بهتر است از مصرف هرنوع ماده شيميايي قابل جذب که احتمال مضر بودن آن براي سلامت جنين وجود دارد، پرهيز شود.

برخي مواد آرايشي‌ حاوي مواد ضدآفتاب هستند که ميزان آن به هيچ وجه براي پيشگيري يا درمان لک‌ بارداري کافي نمي باشند لذا اين کرم‌ پودرها نبايد جايگزين مصرف ضدآفتاب ‌هاي فيزيکي گردند.

کساني که مستعد جوش صورت هستند و يا احتمال تشديد شدن آکنه صورت آن ها در دوران بارداري زياد است نبايد از کرم‌ پودرهاي چرب استفاده کنند زيرا باعث وخيم تر شدن جوش‌ هاي صورت‌ آن ها مي گردد.

استفاده کم از کرم پودر و پنکيک براي کساني که عادت به آرايش کردن دارند کمترين خطر را دارد. برخي از مواد آرايشي مانند برخي از رژلب‌ ها حاوي مقادير بيش از حد فلزات سنگين مانند سرب هستند که امکان جذب مخاطي و پوستي آن ها وجود دارد و لذا در دوران بارداري از مصرف اين لوازم آرايشي تا حد امکان اجتناب کنيد، مخصوصا انواع غيراستاندارد آن ها که حاوي مقدار نامتعارف سرب هستند و ممکن است که خطرناک ‌تر باشند.

بنابراين توصيه مي ‌شود که تا حد امکان از مصرف لوازم آرايشي به خصوص انواع غيراستاندارد به شدت خودداري کنيد، زيرا سلامت جنين از زيبا بودن صورت مادر مهم تر است.

در هواي آلوده کمتر آرايش کنيد

دبير انجمن پوست و موي ايران گفت: آرايش کردن به ويژه از نوع غليظ آن در هواي آلوده شهرها اثرات سويي در روند تکثير و بازسازي سلول‌ هاي اپيدرم به همراه دارد.

دکتر محمد گلشني، با اعلام اين خبر گفت: "ميزان بالاي غلظت مونواکسيدکربن و دود حاصل از سوخت‌ هاي فسيلي علاوه بر تاثيرات زيانبار قلبي و ريوي موجب اختلال در کارکرد سلول‌ هاي پوست و ايجاد چهره‌ اي غيرشاداب و کدر در افراد مي ‌شود." وي با اشاره به اين که سلول ‌هاي اپيدرم (لايه سطحي) هر 28 روز يک بار بازسازي کاملي انجام مي‌ دهد افزود: "در صورت نارسايي اکسيژن به اين سلو‌ل ‌ها، شاهد اثرات سوء در پوست بدن به ويژه صورت، گردن و دست ‌ها خواهيم بود."

دکتر گلشني با هشدار به افرادي که در اين روزها از لوازم آرايشي با ميزان بالا استفاده مي‌ کنند توصيه کرد: "با تهيه پاک ‌کننده‌ هاي غيرصابوني با PH اسيدي سازگار با پوست که به Syndet Bar معروف ‌اند (از داروخانه‌ ها) به حفظ سلامت و شادابي پوست بدن خود کمک کنند. اين پاک ‌کننده‌ ها در مقايسه با صابون ‌هاي جامد و مايع علاوه بر امکان استفاده مکرر در طول شبانه‌ روز، به دليل سازگاري چربي‌ هاي طبيعي پوست از جمله سراميدها را کمتر برداشته و اثرات خشکي پوست و تحريکي کمتر خواهند داشت."

دبير انجمن پوست ايران استفاده از کرم‌هاي درماني تجويز شده از سوي پزشکان همچنين مصرف کرم ضدآفتاب و کرم ‌هاي مرطوب ‌کننده پوست را در روزهاي آلودگي هوا مورد تاييد قرار داد و گفت: "هموطنان پس از بازگشت به منزل، در پي شست ‌وشوي سريع، حتما از مرطوب‌ کننده پوست ‌هاي خشک و يا چرب استفاده کنند.

وي در پايان گفت: "استحمام و شست‌ وشوي موها با شامپوهاي معمولي به صورت روزانه جهت حذف آلاينده ‌هاي هوا و محيط ‌زيست از مهم‌ ترين نکات بهداشتي در ايام آلودگي هوا است که به نشاط و شادابي پوست و موها کمک فراواني مي ‌کند."

فرآوري: معصومه آيت اللهي

بخش تغذيه و سلامت تبيان

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)