سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه و 27 روز سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

برخی سوالات درباره شیر دهی

1391/9/14 23:11
نویسنده : MIDWIFE
2,441 بازدید
اشتراک گذاری

ایا سایز پستان درموفقیت شیر دهی موثر است؟

جواب:شکل واندازه پستان هیچ تاثیری برشیر دهی ندارد .اما نوک سینه  شکل ان وسایزش برشیر دهی موثر است .به عنوان مثال شیر دهی با نوک صاف یا تو رفته مشکل بوده ونوک سینه های بسیار بلند وکلفت برای شیر دهی خیلی مناسب نیست.

ایا نوزادان نارس قدرت مکیدن کافی جهت تغذیه با شیر مادردارند؟

جواب:ممکن است در بدو تولدضعیف باشد اما باز هم چون شیر مادربهترین انتخاب است با کمی تلاش وتمرین شیر دهی موفقیت امیز خواهد گشت. درصورتی که به هر دلیلی نوزاد قادربه تغذیه از پستان نباشد می توان شیر دوشیده شده را از طریق سرنگ فنجان بطری یا لوله های مخصوص شیر دهی متصل شونده به سینه مادر به شیر خواررساند.

چگونه از کفایت شیر خود مطمئن شوم؟

جواب:درروزهای اول یک تا دو پوشک خیس حاکی از کفایت شیر است .ازروز سوم وچهارم که شیر مادر زیاد میشود نوزاد حداقل ٦تا٨پوشک درروز خیس می کند.بعد از ٦هفته هم تعدادپوشکهای خیس ٤تا ٥ عدد در٢٤ ساعت است.

ایا پستان ونوک پستان به مراقبت اختصاصی نیاز مند است؟

جواب:درزمان شیر دهی از سینه بندهای مناسب این دوران استفاده کرده وجهت تمیز کردن پستان نیازی به مصرف لوسیون وکرم نبوده تنها در طی دوش گرفتن پستان را با اب ساده بشویید .ازصابون الکل وسایر داروها بدون دستور پزشک استفاده نکرده وجهت نرم کردن نوک پستان از لانولین یا شیر خود سود ببرید.

احتقان پستان چیست؟

جواب:هنگامی که حجم شیر مادر افزایش می یابد درصورت عدم تخلیه کامل تورم وقرمزی وگرمی ودرد درپستان به وجود می اید که به این حالت احتقان پستان گفته میشود.درصورت بروز ان هر یک ونیم تا دوساعت به نوزادخود شیر داده قبل از شیر دادن از کمپرس اب گرم استفاده کرده وپستان را ارام از بالا به طرف نوک ان ماساژدهید.غالبا احتقان ظرف ٤٨ ساعت برطرف میشود.

اگرپستان من نشت نکند یا تعدادنشت از شیر کاهش یابدچه کنم؟

جواب:نگران نباشید نیازبه اقدام خاصی ندارد وباید بدانید هیچ ارتباطی بین میزان شیری که مادر تولید می کند وشیری که از سینه نشت می کند وجود ندارد .جهت شیر دهی ایده ال ارامش خود را حفظ کنید.

اگر مادری هرگزرفلکس جاری شدن یا رگ کردن پستان خود را احساس نکند غیرطبیعی است؟

جواب:بعضی مادران هرگز رگ کردن پستان خود را احساس نمی کنند.اما می توانند یاد بگیرند زمان رفلکس جاری شدن را بشناسند.جهت شناسایی جاری شدن به حالات نوزاد خود توجه کنیدوهنگامی که شیر خواری مشغول مکیدن های سریع وبلعیدن کم است مکیدن هایش کندتر شده وعمیق تر می گرددو با بلعیدن های مکرر توام میشود در این زمان سینه شما دارای رفلکس جاری شدن است.

برای چه مدت شیر دهی داشته باشم؟

جواب:معمولا تا پایان دو سالگی است .درصورتی که شیر شما برای نوزادتان کفایت می کند درشش ماه اول زندگی تنها از شیر خود استفاده کنید .درصورتی که نوزاد شما از شیر خشک تغذیه می کند سعی کنید برای یک تا دو بار درروز از پستان شما شیر بخورد تا از مزایای ان شما ونوزادتان بهره مند گردد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان عسل و آریا
4 اردیبهشت 91 23:45
سلام مامانی.از حضورتون تو جمع نی نی وبلاگی ها ممنونم


باسلام مفتخرم از حضورتان در این وبی که متعلق به همه مامانهاست هدف من کمک کردن هر چند ناچیز یا در حد یک راهنمایی به تمام مادران فعلی واینده است امید وارم که همه مادران با اگاهی وبینش صحیح فرزند داری کنند.