سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی سخنی با مامانهای فعلی ومامانهای بعدی ، تا این لحظه: 12 سال و 1 ماه سن داره

مباحث مامایی وکودکان وسایرمواردپزشکی

ترک بارداری

1391/9/14 22:44
نویسنده : MIDWIFE
1,325 بازدید
اشتراک گذاری

بارداری یکی از فوق العاده‌ترین دوران زندگی یک زن است؛ ولی یک جنبه از این دوران چندان خوشایند نیست و آن چین و چروک‌هایی است که ۷۵ تا۹۰ درصد از زنان در نیمه آخر بارداری و پس از پایان آن شاهد بروز آن در بدن خود هستند. این چین و چروک‌ها با توجه به رنگ بدن فرد ممکن است به رنگ‌های صورتی، ارغوانی یا قهوه‌ای باشند که هیچ خطری برای مادر یا جنین ندارند، ولی برای مادر ایجاد اضطراب و تشویش می‌کنند. این خطوط در نقاطی از بدن ایجاد می شوند که چربی تجمع پیدا می‌کند؛ مانند شکم، ران‌ها، باسن، سینه‌ها و بازوها. این خطوط در دوران بارداری به خاطر افزایش وزن سریع در پایین تنه و ران‌ها ایجاد می‌شوند. با افزایش وزن، کلاژن و الاستین موجود در پوست که مسؤول حفظ شکل و سفتی پوست می‌باشد تا مرز پاره شدن کشیده می‌شود.

کوریوم لایه‌ای از پوست است که زیر اپیدرم قرار دارد و در واقع لایه قابل مشاهده پوست است. فیبرهای الاستیک در کوریوم با کشیده شدن ضعیف می‌شوند و به طور طبیعی سطوح کورتیزون تولیدشده در سه ماهه آخر بارداری افزایش می‌یابد. وقتی این فیبرها از هم جدا می‌شوند و پوست کشیده می‌شود، کلاژن بیش از حد تولید می‌شود و اِسکاری روی پوست بر جا می‌ماند که به شکل خطوط و چروک‌هایی خود را نشان می‌دهد. این چروک‌ها هیچ درمان قطعی ندارد. روند ایجاد اسکاری که در پوست شکل گرفته قابل برگشت نیست، ولی به مرور زمان صاف‌تر و کمرنگ‌تر می‌شوند. کرم‌های حاوی استروئید، مانند هیدروکورتیزون یا کرم‌هایی مانند ترتینوئین، در دوران بارداری نباید مصرف شوند و این مسأله به خصوص در سه ماه اول بارداری بسیار اهمیت دارد؛ چرا که جنین در این دوران بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر است. تکنیک‌های جراحی پلاستیک مانند درمابراسیون یا لیزر می‌توانند در از بین بردن این خطوط موثر باشند، ولی گران هستند و دوام آنها همیشگی نیست. عوامل ژنتیکی در ایجاد این خطوط نقش مهمی دارند و اگر مادر شما در دوران بارداری شاهد بروز این چین و چروک‌ها بوده باشد، امکان اینکه شما هم در دوران بارداری به این عارضه دچار شوید زیادتر خواهد بود؛ ولی عوامل دیگری هم هستند که نقش پر رنگ‌تری دارند.

این عوامل عبارتند از: وزن، نوع پوست، نوع تغذیه در دوران بارداری و شدت ایجاد این خطوط. پوست‌هایی که آب کافی دریافت کرده و سالم باشند، راحت‌تر کشیده می‌شوند و کمتر آسیب می‌بینند؛ بنابراین نوشیدن آب فراوان و خوردن غذاهای حاوی ویتامین C، ویتامین E‌، روی و سیلیس که در تولید کلاژن نقش دارد مفید خواهد بود. لوسیون‌ها یا کرم‌ها و دیگر درمان‌های موضعی به لایه کوریم پوست نمی‌رسند، ولی می‌توانند در تسکین خارش و خشکی همراه این چروک‌ها موثر باشند. مرطوب نگه داشتن پوست ناراحتی حاصل از بروز این چروک‌ها را کاهش می‌دهد. اگر به محض بروز این خطوط برای درمان آنها چاره‌ای اندیشیده شود، می‌توان تا حد زیادی از شدت آنها کاست؛ ولی پیش از مصرف هر نوع کرم یا لوسیون با پزشک خود مشورت کنید، چرا که ممکن است برخی از این مواد برای شما و جنین ضرر داشته باشند و با جذب آنها در بدن به جنین در حال رشد شما آسیب برسد. ماساژ پوست با روغن‌های طبیعی، مانند روغن جوانه گندم و جوجوبا که حاوی ویتامین E هستند، به ترمیم لایه اپیدرم کمک می‌کند و همچنین جریان خون را در اطراف آن ناحیه افزایش داده باعث می‌شود فرایند ترمیم بهتر صورت گیرد. چروک‌های حاصل از بارداری ممکن است به خاطر برخی بی‌نظمی‌های هورمونی یا مصرف بعضی از داروها هم ایجاد شود.

در هرحال کرم‌های ضد چروک یا مرطوب‌کننده یا ضداسکار نمی‌توانند این خطوط را به طور کامل از بین ببرند و آرایش هم به طور کامل آنها را نمی‌پوشاند. ولی به زنان باردار توصیه می‌شود از همان ابتدا که این چروک‌ها را می‌بینند از مایعات حاوی ویتامین E استفاده کنند و پس از حمام و خشک شدن بدن‌شان، از این مایع به قدر کافی به باسن و شکم‌شان بمالند. همان طور که گفتیم نوشیدن آب و مایعات به مقدار کافی در جلوگیری از بروز این چروک‌های ناخوشایند موثر است؛ ولی چای و قهوه که کافئین دارند باعث از دست رفتن آب پوست می‌شوند و آن را در برابر این چروک‌ها آسیب پذیرتر می‌کنند. این چروک‌ها به مرور زمان کمرنگ می‌شوند، ولی بهترین توصیه برای پیشگیری از بروز آنها تلاش برای حفظ سلامت پوست است.


 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)